7,5
cm pak 40'ga olid relvastatud peamiselt jalaväeüksuste
tankitõrjedivisjonid ja üksikud tankitõrjekompaniid.
1939. aastal said firmad rheinmetall-borsig ja krupp
relvastusametilt tellimuse raske tankitõrjekahuri
väljatöötamiseks. rheinmetall´i poolt valmistatud ja pak
40'ks nimetatud kahur sarnanes konstruktsiooni poolset
väga 5 cm pak 38'ga, omades näiteks suudmepidurit,
kahekordset lafeti kaitsekilpi ja samatüübilist
vedrustust. 75 mm kahur ja selle tugev laskemoon
tingisid lafeti valmistamise terasest. seetõttu suurenes
märgatavalt relva kaal, mis võimaldas kasutada
transpordiks ainult vedukmasinaid. uus pak 40 hakkas
saabuma üksustesse esimeste väikemate partiidena enne
1941. aasta lõppu. efektiivse laskekaugusega kuni 2000 m
ja soomustläbistavusega 80 mm 1000 m pealt (südamikuga
tankitõrjemürsk pzgr 40) said väeosad esmakordselt
piisavalt effektiivse relva võitluseks t-34 ja teiste
raskemate tankidega. tegemist oli ka võrdväärse
partneriga vene 76,2 mm põhitankitõrjekahurile zis-3.
pak 40'dega võidi asendada täiesti vananenud ja
ebaeffektiivsed 3,7 cm pak 35/36'd ja lõpuks ka 5 cm pak
38'd. kahuri veoks kasutati põhiliselt kergeid
poolroomikvedukeid sd.kfz. 10 või sd.kfz. 11,
lintvedukeid rso, aga ka (maastiku-) veoautosid. kokku
toodeti 1941 - 1945 umbes 23000 pak 40't. |